Hengitys ja talvi

Liikkuminen pakkassäällä tuottaa suurimmalle osalle astmaatikoista ja allergista nuhaa sairastavista rasitusastmaoireita. Lapsille oireita tulee herkemmin kuin aikuisille. Hengenahdistus lisääntyy yleensä 3-8 minuuttia rasituksen jälkeen ja osalle tulee myöhäisreaktio 3-9 tunnin kuluttua rasituksesta. Jos tulee voimakas varhaisreaktio, on suuri riski saada myös myöhäisreaktio. Mitä kovempi pakkanen, sitä enemmän oireita.

Nenä on hyvä lämmön ja kosteuden tasaaja, kun taas suu hyvin huono lämmönvaihtaja. Nenän kautta hengittäminen suojaa keuhkoputkia kylmettymisiltä ja siten rasitusastmalta. Aina ei kuitenkaan nenän kapasiteetti riitä, vaan on hengitettävä suun kautta.

Astmaatikot saavat jo kohtuullisessa kylmän ilman hengityksessä kouristuksia keuhkoputkiin. Tätä kutsutaan "rasitusastmaksi", vaikkei sillä olekaan mitään tekemistä rasituksen kanssa. Tutkimukset ovat osoittaneet, että terveilläkin ihmisillä on rasitusastmaa, kun kylmärasitus on riittävän suuri ja keuhkoputket kylmettyvät tarpeeksi. Kysymys on vain ihmisten keuhkoputkiherkkyyden eroista. Jos taas hengitysilma on keuhkoille sopivaa, ei synny rasitusastmaa. Talvi ei saa kuitenkaan olla esteenä liikkumiselle, koska hyvä fyysinen kunto vähentää astman oireilua ja auttaa selviytymään paremmin astmakohtauksista.

Hengitysilmanlämmittimet

Hengitysilmanlämmittimen tehtävänä on suojata hengitysteitä lämmittämällä kylmä sisäänhengitysilma elimistölle sopivaksi ja taata näin hengityselisairaalle mahdollisuus olla ulkona kovallakin pakkasella. Parhaimmillaan -40 asteen pakkasilma lämpenee lähes +20 asteiseksi. Tämän mahdollistaa metallikennosto, johon uloshengitysilman lämpö varastoituu. Kennosto luovuttaa kertyneen lämmön takaisin sisäänhengitettäessä. Samalla laite kostuttaa kylmän ja kuivan pakkasilman elimistölle miellyttävän kosteaksi.

Hengitysilmanlämmitintä kannattaa käyttää aina kun kokee pakkassään ärsyttävän hengitysteitä. Kennosto lisää ilmanvastusta, jolloin hengittäminen saattaa tuntua raskaammalta. Ne-Ka suojainten ilmanvastus on pieni; lähes olematon. Kannattaa kuitenkin liikkua, kävellä tai hiihtää pienemmällä teholla kuin normaalisti.

Apu myös kuuman ilman rasitukseen

Kuuman ilman aiheuttama rasitus hengitysteille on verrattavissa kylmän ilman rasitukseen. Saunassa ei yleensä merkittäviä liikuntasuorituksia tehdä, mutta suun kautta hengitettävä kuuma ilma vaikuttaa hengitysteihin samojen periaatteiden mukaisesti kuin kylmäkin ilma. Ne-Ka suojain toimii hyväksesi myös saunassa ja edistää näin rentoutumistasi ulkoilun jälkeen.